Szánalom Kapitány kalandjai

Befogadtam ezt a töltényt, mintha édes gyermekem lenne, befogadtam a hasamba, akár egy fémes magzatot, átölelem, cirógatom, vigyázok rá. Eggyé válunk. Állandósult éhségérzetem lassan elmúlik, boldoggá tesz ez a gyermek.

Őket szeretem

Címkék

alibi (1) anyám (1) az (1) balaton (1) béla (2) bharat (1) bocskor (1) boldogság (1) börtön (1) csók (1) dealer (1) dogville (1) elmenni (1) fekete (1) focista (1) gábor (1) gyurcsány (1) joshi (1) kultura (1) lyuk (1) maradni (1) mátyás (1) monolake (1) morons (1) munch (1) nátha (1) órák (1) orra (1) párhuzamos (1) péter (1) pintér (2) quimby (1) rákosi (1) rasszizmus (1) részeges (1) sláger (1) sofőrök (1) szerelem (1) színház (1) tököli (1) út (1) vándor (2) wesselényi (1) Címkefelhő

Meghasadt lélek a Kerék alatt

2010.02.22. 23:56 | Baltasar Bustos | Szólj hozzá!

Amikor megláttam az esti műsorok között tudtam, hogy meg fogom nézni. Éppen az a film, amit csak kiegyensúlyozott korszakomban tudok végignézni, a címe Meghasadt lélek, és egy amerikai dokumentumfilmről van szó.

 

Miután alig pár hete újraolvastam Hermann Hesse Kerék alatt című csodálatos, és borzasztó regényét, most végignéztem ugyanazt a történetet. Mindkét történet egy gyerekről szól, az egyikük német, és a múlt század elején élt, a másik amerikai, és éppen öt éve hunyt el.

 

A Meghasadt lélek egy olyan áldozatról szólt, akinek az apja dokumentumfilmesként dolgozott, így a mű tele van archív felvételekkel. Egy mániás depressziós gyerekről szól, aki már ötévesen is a halálon gondolkodik, később intézetbe kerül, majd onnan vissza az életbe. Jól tanul, látszólag beilleszkedik, de éppen ez a „látszat” a lényeg. A család összes -amúgy értelmes- tagja azt hiszi, hogy a fiú „kinőtte” ezt a „furcsaságot”. Ő belül egyre mélyebbre süllyed, és végül az öngyilkosságot választja. Hideg, logikus levelet hagy maga után, és egy csomó magyarázkodó embert (orvosokat, pszichológusokat), akik végigasszisztálták az egészet.

 

A Kerék alatt hőséről végül nem derül ki, hogy megölte magát, vagy véletlenségből (részegen) fulladt bele a folyóba, marad az írói homály, nem a halál módja a lényeges. Azt a gyermeket már előbb tönkretették a magas elvárások, egy olyan német intézet, amely csak a győzteseket, a rendszer barátait kedveli. Később a második világégés rámutatott, hova vezetett ez a hideg elnyomás.

 

A mű végén, amikor a német fiút eltemetik egymás mellett sajnálkozik a lelkész, és a falusi tanító: „kár érte, milyen kiváló tanuló volt.” Hesse végül megjegyzi, nem az embert, hanem saját „művüket” sajnálták.

 

A Meghasadt lélek minden hibája, és furcsasága ellenére brutálisan őszinte darab, a fiúról készített összes képen, és felvételen – mosolygós, vagy végtelenül szomorú- egy végtelenül magányos élőlényt látni, akit senki sem értett meg – legyen az barát, szülő, vagy orvos-, akin senki sem tudott segíteni – legyen annak bármilyen papírja, vagy gyógyszere.

 

Emlékszem milyen más volt most újraolvasni Hesse kisregényét, kíváncsi voltam, milyen érzések törnek rám, milyen távolságra helyezkedem a német falutól, és a kolostortól. Régen önigazolás volt a regény, mert engem is kínoztak a tanárok – bár én a főhőssel szemben ezt vissza is adtam-, és mert hasonlónak láttam magam a történetbéli, művészlelkű jóbaráthoz, annak minden erényét, és bűnét a magaménak érezve.

 

Nos a hozzáállásom nem változott, s bár nagyobb lett a távolság, ugyanúgy megrázott a regény, és ugyanolyan tökéletesnek tartom. Hesse nagy művész, pontos, higgadt, érzékeny, de igazságos író.

 

Ha már így belejöttem, lehet a napokban végighallgatom K. Cobain, és a Doors vonatkozó műveit, heveny jó időszakomban mindez belefér, hogy azért ne feledjem ki is vagyok.

 

Amúgy mind két alkotás üzenete ugyanaz (Kerék alatt, Meghasadt lélek): figyeljünk azokra, akiket szeretünk, mert lehet nem olyan erősek, mint mi. És figyeljünk magunkra is, mert lehet, mi sem vagyunk olyan erősek, mint ahogyan gondoljuk. Minden álca. (Közhely-gyártás leállítva.)

 

Az igazi Józsi Barátot hallottátok.

 

Ui: Aki tudja olvassa el: H. Hesse: Kerék alatt.

És, aki teheti nézze meg: Meghasadt lélek. (HBO)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szanalomkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr211782692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása